A változó világ kihívásai: Challenge Accepted – avagy újabb nyertes Erasmus pályázat az iskolában
“Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket.” –
Albert Einstein
Albert Einstein gondolatait idézve, és azokat szem előtt tartva láttunk hozzá a legújabb pályázatunk elkészítéséhez. Nyertes pályázatunk legfőbb célja a szemléletformálás. Iskolánk tanárai, sok más intézményhez hasonlóan, mindennapi munkájuk során gyakran szembesülnek azokkal a kihívásokkal, melyek megoldáshoz nyitottság, újfajta szemlélet, újszerű megoldások kellenek. A diákok megváltozott, eltérő egyéni szükségletei, a járványhelyzet okozta digitális oktatás, a munkaerőpiac folyamatosan változó igényei, egyaránt arra ösztönöznek bennünket, hogy megkeressük azokat a megoldásokat, módszereket, jó gyakorlatokat, amelyek segítenek minket kitűzött céljaink elérésében.
Mindannyian tudatában vagyunk annak is, hogy napjainkban elengedhetetlenül szükséges az állandó szakmai megújulás annak érdekében, hogy iskolánk versenyképes tudjon maradni a közeli budapesti iskolákkal szemben, és hogy tanítványainknak helyben, a legújabb módszerek alkalmazásával tudjunk naprakész ismereteket átadni, tudjuk készségeiket fejleszteni.
Az Európai Unió korábbi hétéves költségvetési időszakában iskolánk eddig 3 sikeres pályázatot valósított meg, amelynek során elsősorban az angol és német nyelvi munkaközösség tagjai, a nyelvtanárok nyelvi és módszertani fejlődésére fókuszáltunk. A pályázatokban részt vett több, az alsó tagozaton tanító kollégánk, illetve a napközis munkaközösség vezetője is, akik a nyelvi és szakmai továbbképzések után hatékonyabban tudták támogatni a nyelvtanítást. Az átfogó, több évre tervezett projektünk sajnos a koronavírusjárvány miatt megszakadt, de bízva a járványügyi helyzet javulásában úgy döntöttünk, hogy a korábban megkezdett megújulási törekvéseinket mindenképpen szeretnénk folytatni, újabb és újabb szakmai területek bevonásával.
A jelenlegi pályázatunkban új szereplőként vesznek részt a humán munkaközösség tagjai Daragics Éva és Pokrócz Enikő, akik a művészetoktatás, a drámapedagógia, az audio-vizuális eszközök élményszerű és hatékony felhasználását fogják megtanulni. A természettudományos munkaközösség képviseletében Páhi Lőrinc a biológia- és kémiatanítás során használható IKT és audiovizuális eszközök, tanulási applikációk felhasználásának módjait sajátítja majd el.
Iskolánk kiemelt feladata az idegen nyelvek, a német és az angol nyelv magasszintű oktatása, ezért folytatódik nyelvtanáraink szakmai továbbképzése is. A német és az angol munkaközösség képviseletében Gutmayer Jánosné, Kollár- Schelller Erzsébet és Szabóné Kratzer Zsuzsanna a kreatív nyelvoktatás legújabb elemeit (filmek, tizenévesek idegennyelv használata) fogja megismerni, valamint, annak a módszertanát, hogy a nyelvtanulás során hogyan fejleszthetők olyan 21. századi készségek, mint például a kritikus gondolkodás.
Intézményünk elkötelezett a különféle tanulási nehézségekkel küzdő tanítványaink iránt is, szeretnénk hatékonyan támogatni a fejlődésüket, ezért Dali Emese az ő fejlesztésükben használható legújabb lehetőségeket hozza majd haza, illetve Molnár Richárd angol nyelvtudását tökéletesíti, hogy az iskolánkban tanuló, nem magyar anyanyelvű tanulókkal és szüleikkel eredményesebben kommunikálhasson. Pályázatunk fontos célja iskolánk nemzetköziesítése is. Minden pályázó kolléga azzal a céllal is utazik, hogy nemzetközi kapcsolatokat építsen ki az iskola, a tanulók és a tantestület számára.
Az új pályázati ciklusban jelentős változás, hogy nemcsak tanárképzésekre, hanem diákok külföldi képzésére is lehet pályázni. Tervezzük, hogy a jövőben diákjainkat is bevonjuk majd az Erasmus pályázatokba, ahol a tanulók nemzetközi környezetben, a nyelvet, mint kommunikációs eszközt használva vehetnek részt különféle projektekben. Szeretnénk, ha tanítványaink megtapasztalhatnák a nyelvtanulás hasznosságát, örömét, és így külföldi diáktársaikkal együttműködve, élményszerűen fejlődhetne számos, a 21. században elengedhetetlenül fontos készségük is, mint például a kooperáció vagy problémamegoldókészség.
Abban bízunk, hogy az Erasmus pályázat támogatásával megtanult és haza hozott sokféle, korszerű, módszer segítségével, a megismert jó tapasztalatok birtokában, eredményesebben tudjuk majd fejleszteni az iskolánkban tanuló gyerekeket, akik, itthon, Solymáron, hazai környezetben, felkészült, lelkes és elhivatott pedagógusok támogatásával tehetnek szert jól használható, naprakész tudásra.
Szabóné Kratzer Zsuzsanna
projektkoordinátor